Περιοδικό ΠΟΡΦΥΡΑΣ τχ.139



Ο «Πόρφυρας» Νο 139

Στις σελίδες του νέου τεύχους του κερκυραϊκού περιοδικού Πόρφυρας (Νο 139, Απρίλης – Ιούνιος 2011), τα κείμενα υπογράφουν: Δοκίμιο, ο Παναγιώτης Σακελλαρίου (Μετάφραση και νόημα), ο Σωτήρης Τριβιζάς (Η μετάφραση της ποίησης και η ψυχολογία του μεταφραστή), ο Βασίλης Λέτσιος (Το ποιητικό θέατρο, το Φονικό στην εκκλησιά και η μετάφραση του Σεφέρη) ο Σταμάτης Ν. Φιλιππίδης (Συνοπτικό διάγραμμα του κεφαλαίου «Συγκάλυψη και αποκάλυψη: Το διήγημα του Παπαδιαμάντη “Όνειρο στο κύμα”») και ο Δημήτρης Κονιδάρης (… Να η Λάμαρη, ποιήτρια ξεχασμένη). Ποίηση, ο Γιώργος Κεντρωτής, ο Βασίλης Κουγέας, ο Γιώργος Ν. Κάρτερ κι ο Σπύρος Τζουβέλης. Πεζογραφία, ο Νιλς Χάου (μετάφραση Σωτήρης Σουλιώτης) ο Γιώργος Ρωμανός η Κατίνα Βλάχου κι ο Λουκιανός Ζαμίτ.

Στο τεύχος αυτό επίσης, ο Λεύκιος Ζαφειρίου παρουσιάζει ένα αθησαύριστο κείμενο για τις σχέσεις του Ανδρέα Κάλβου με την (αγγλικανική) «Εταιρεία για την Προώθηση Χριστιανικής Γνώσης (σε μετάφραση από τα αγγλικά της Βέρας Κονιδάρη).

Τις σελίδες με τον γενικό τίτλο «περίπλους» (σχόλια, κριτική) υπογράφουν η Ευαγγελία Σκαρσουλή, ο Γρηγόρης Πεντζίκης, ο Κώστας Λογαράς, ο Γιάννης Στρούμπας, ο Αντώνης Περαντωνάκης κι η Άννυ Κουτροκόη.

Το εξώφυλλο είναι του Νίκου Βουργίδη, πάνω σ’ ένα χαρακτικό της Άριας Κομιανού, η οποία εικονογραφεί και το τεύχος, ενώ το επαναλαμβανόμενο κόσμημα είναι του Σπύρου Αλαμάνου.

Το εισαγωγικό κείμενο στο τεύχος αυτό, με τίτλο «Όπου και να σας βρίσκει το κακό…» (από το ποίημα του Οδυσσέα Ελύτη Άξιον εστί / Τα Πάθη Ανάγνωσμα Τέταρτο), η σύνταξη του περιοδικού υπενθυμίζει ότι το 2011 συμπληρώνονται 100 χρόνια από τον θάνατο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη (1851-1911). «Τουλάχιστον αυτή τη χρονιά ας μνημονευθεί όπως του αξίζει κι ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, κι ας ενισχυθεί τουλάχιστον το αναγνωστικό και φιλολογικό ενδιαφέρον γι’ αυτόν».

Στο σχόλιο του «περίπλου» το περιοδικό επισημαίνει ότι διακρίνεται τα τελευταία χρόνια ένα γενικότερο έλλειμμα, μια υποτίμηση των ανθρωπιστικών σπουδών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και υποθέτει ότι το έλλειμμα θα γίνει εντονότερο αν κάποιες από τις σχεδιαζόμενες εκπαιδευτικές αλλαγές στη γενική παιδεία υλοποιηθούν.